החינוך הטכנולוגי: מפתח לעולם העבודה המשתנה

החינוך הטכנולוגי: מפתח לעולם העבודה המשתנה

מאת: שרגא ברוש – נשיא התאחדות התעשיינים

 

בעשור הקרוב, אנו צפויים לחוות שינויים רבים במבנה ומאפייני שוק העבודה, המחייבים היערכות מושכלת לעולם התעסוקה. האתגר העומד בפני מערכת החינוך בשיתוף המעסיקים הנו לבחון באופן שוטף ומתמשך את רלוונטיות מערכת החינוך, כדי להבטיח שתקנה לבוגרים את הידע, המיומנויות והכישורים הנדרשים בעולם העבודה המשתנה. רק חינוך טכנולוגי מתקדם ורלוונטי יאפשר למדינת ישראל להמשיך ולהוות מעצמת הייטק, יבטיח את שגשוגה של הכלכלה והתעשייה הישראלית, יאפשר להעלות את הפריון וכושר התחרות של המשק והתעשייה הישראלית ויסייע בבניית עתידם של בוגרים והבוגרות.

 לכאורה, זה נשמע אוטופי, אבל למעשה, אנחנו כבר בדרך לשם. החינוך הטכנולוגי שינה את פניו לאורך השנים, וכיום הנו חינוך מגוון המאפשר מנעד רחב של מגמות לימוד, המהוות חלק מתעודת הבגרות, והנן שוות ערך למגמות המורחבות העיוניות; הנדסת תכנה, ביו-טכנולוגיה, אלקטרוניקה, הנדסת מכונות, סייבר, לוויינים וחלל הנן רק חלק ממגמות הלימוד העכשוויות.

מגמות לימוד הפותחות בפני כלל בוגרי ובוגרות מערכות החינוך אפשרויות תעסוקה נרחבות במשק בכלל ובתעשייה הישראלית בפרט, בשכר הגבוה מהשכר הממוצע במשק. יש לזכור כי כיום העבודה בתעשייה הנה מורכבת, מתקדמת ועתירת טכנולוגיה.  אין יותר 'היי–טק, ו-'לואו טק', אלא רק תעשיות מודרניות אשר מייצרות מערכות מתקדמות, הנמצאות בכל תחום בחיים; החל ממערכות ממוחשבות ברכב וכלה בטכנולוגיות לווין וסייבר.

החינוך הטכנולוגי העכשווי מאפשר בנוסף התנסות מעשית וחווייתית במפעלים, בחברות ובסדנאות טכנולוגיות מתקדמות, וזאת בשיתוף מלא של התעשייה והמגזר העסקי, וזאת במטרה להתאים ולחבר בין מערכת החינוך לעולם העבודה ובכך להקנות לתלמידים מיומנויות וכישורים אשר יאפשרו להם להשתלב באופן מיטבי בהמשך דרכם בתעשייה ובשוק העבודה.

החינוך הטכנולוגי כיום איננו חינוך מסליל. כל תלמיד ותלמידה, במרכז או בפריפריה,  בוחרים את מגמת הלימוד המתאימה לרצונותיהם וכישוריהם, כחלק מתעודת הבגרות. בפני התלמידים אין חסמים מלהתקדם כבעבר, וההתקדמות תלויה אך ורק בהישגיהם וביכולותיהם. ואכן, הנתונים מצביעים על כך שהיקף התלמידים בחינוך הטכנולוגי המסיימים עם תעודת בגרות, כמעט זהה להיקף התלמידים בחינוך העיוני. יתרה מכך, המערכת היום מאפשרת לכלל התלמידים, מצטיינים ושאינם מצטיינים, ואף כאלו שלא הצליחו בעבר במערכת החינוך העיונית, למצוא מסלול חלופי שמקנה גם תעודת מקצוע. כך שלבוגרים ישנה רשת ביטחון המאפשרת לרכוש תעודת מקצוע ולהצטייד בכרטיס כניסה ראשוני לשוק העבודה גם ללא בגרות.

אנו אמנם בדרך הנכונה, אך אסור שהחינוך הטכנולוגי יקפא על שמריו. כדי להבטיח את התאמת החינוך הטכנולוגי לצורכי השוק המשתנים בעידן של אי ודאות, חייב להמשיך ולהתעצם השיח בין מערכת החינוך והמעסיקים, אשר מתקיים בעשור האחרון.