כיצד לפרסם מודעת דרושים אטרקטיבית?

רוברט קיוסאקי, בספרו המפורסם, "אבא עשיר אבא עני", אבחן היטב את אחת הבעיות המרכזיות אשר רובצות לפתחם של מעסיקים בכל העולם - מציאת עובדים טובים. "כבר בגיל צעיר הבנו עד כמה קשה למצוא עובדים טובים", מספר קיוסאקי בספרו אודות אחת משיחותיו עם "אביו העשיר". ואכן, מדובר באתגר לא פשוט אשר אפילו איש העסקים הישראלי המצליח, רמי לוי, התייחס אליו במילים דומות בכנס שנערך באוניברסיטת חיפה ("קשה למצוא עובדים טובים בישראל").

נשאלת השאלה, כיצד מעסיק יכול להקל על עצמו את הדרך אל הארץ המובטחת כבר עם פרסום נכון של מודעת דרושים. דהיינו, מהם המרכיבים החשובים לפרסום מודעת דרושים אטרקטיבית ואיך להגיע אל העובדים הפוטנציאליים האיכותיים ביותר.

מיקוד ובירור קהל היעד

מודעת דרושים מוצלחת, אשר מנוסחת היטב הן מבחינה מקצועית והן מבחינה שיווקית, תביא בהכרח לפניות רבות. אולם, מעסיקים רבים טועים בכך שהם מפרסמים מודעת דרושים המדגישה בעיקר את יתרונות המשרה אך איננה מגדירה את התפקיד בצורה ראויה וממוקדת. כפועל יוצא מכך, ייתכן בהחלט כי שיעור ניכר מהפניות יהיה ממועמדים נהדרים ואיכותיים אך לא רלבנטיים. כאן, נכנס למשוואה הפרמטר החשוב של איכות מול כמות. היות שישנם בישראל למעלה מ-200,000 דורשי עבודה פוטנציאליים, ולפי הערכות מסוימות מספר דורשי העבודה בישראל עומד על כ-350,000 נפש וצפונה, ככל שמודעת הדרושים תהיה ממוקדת יותר, כך היא תהיה אפקטיבית בהתאמה.

במילים פשוטות, עדיף 20 מועמדים מתאימים מאשר 2,000 מועמדים שמתוכם רק 20 מתאימים. ככל שהמעסיק יקבל יותר קורות חיים לא רלבנטיים, כך הסיכוי שלו לפספס את המועמדים הנכונים גדל. מנגד, מעסיק אשר מקבל מספר מצומצם של קורות חיים, אך מרבית המועמדים הם מתאימים לתפקיד, יקל על עצמו את תהליך הגיוס הסיזיפי.

בין מקצועיות לבין שיווקיות

בעולם מודעות הדרושים אנו נתקלים פעמים רבות בסגנונות שונים ומגוונים של מודעות. למשל, לצד מודעות מקצועיות לחלוטין, מעסיקים רבים מפרסמים גם מודעות קלילות יותר (למשל – "דרוש תותח מכירות" או "דרושה אשת שיווק מעולה"). מיותר לציין כי הבחירה בנוסח המודעה מתכתב עם קהל היעד. ככל שקהל היעד הוא צעיר יותר, כך מודעות דרושים שיווקיות יכולות להתאים. אולם, על פי רוב, מומלץ להימנע מניסוח "חברי" מדי של שכן הדבר עלול ליצור תחושה של חוסר רצינות מצד המעסיק. זכרו, גם העובדים קוראים את המודעה ומקבלים דרכה מידע ראשוני אודות העסק והמשרה.

מודעות דרושים רבות שמות דגש רב מדי על נוסחים שיווקיים "מפוצצים" (לדוגמה – "משרה חלומית" או "אסור לפספס"). מעסיק אשר מחפש את העובדים הרציניים והטובים ביותר יפעל נכון אם פרסום המודעה יתרחק מעט ממילים בעלות פאתוס. מודעות מסוג זה עלולות דווקא לייצר אפקט הפוך אצל המועמדים אשר יניחו כי המעסיק זקוק לעובדים יותר ממה שהם זקוקים לעבודה. הדברים עלולים לבוא לידי ביטוי בפניות לא רלבנטיות או בדרישות תפקיד/שכר גבוהות. חשוב להדגיש, במקרים מסוימים, אפשר בהחלט לשלב מסרים שיווקיים במידה. בעיקר כאשר הדברים בהחלט נכונים ותואמים את מהות המשרה בפועל.

ציינו את תנאי הקבלה – אל תחסירו אך אל תגזימו

לכל משרת דרושים מצורפים גם תנאי קבלה והתאמה כגון השכלה, ניסיון, ידע בשפות וכדומה. מעסיקים רבים סבורים כי היות שמספר המועמדים ודורשי העבודה הוא רב, אין שום מניעה מבחינתם להציב דרישות גבוהות לתנאי קבלה. אולם, דרישות גבוהות מדי עלולות לגרום לכך שמועמדים מתאימים אשר אינם עומדים בסעיף כזה או אחר (למרות שלא מדובר בפרמטר קריטי למשרה) לא יפנו ויעברו למודעה הבאה. זכרו, המועמדים נחשפים לא רק למודעה שלכם אלא גם לעשרות אם לא מאות מודעות נוספות בכל חודש. הציבו תנאי קבלה רלבנטיים אשר מצד אחד לא יהיו גבוהים מדי, ומצד שני לא נמוכים מדי. בקיצור, בדקו היטב מהם הפרמטרים הדרושים למשרה והדגישו אותם. ככל שישנם פרמטרים נוספים אשר יכולים להוסיף למועמד ציינו אותם כיתרונות בלבד.

Less Is More

בעולם שבו החלטות מתקבלות במהירות ומודעות דרושים רבות מתפרסמות באינטרנט ובלוחות מקוונים, חשוב לנסח מודעה קצרה וקולעת. זכרו, מועמדים רבים לתפקיד יצפו במודעת הדרושים שלכם ברשת וחלק ניכר מהם אף יראו אותה באמצעות טלפון חכם. אי לכך, מודעת דרושים אפקטיבית תהיה תמיד קצרה ובבחינת Less Is More.

פרסום שם החברה או פרסום שם חסוי

מעסיקים רבים מתלבטים האם לפרסם את שם החברה במודעה או שמא להשאיר את שם החברה חסוי. ברור אפוא כי התשובה לשאלה הזו משתנה ממקרה למקרה וממעסיק למעסיק. אולם, זכרו, מועמדים מעדיפים לדעת עליכם מידע מסוים כאשר הם שולחים קורות חיים. זאת, בין השאר על מנת לבדוק האם הם מתאימים לתפקיד ו/או להתאים את קורות החיים לצורך המשרה הרלבנטית (דבר אשר יחסוך ממכם זמן רב לבור את מוץ מן התבן). במידה שאין כל סיבה הגיונית לערפל את זהות המעסיק, כדאי בהחלט להציגו במודעה. לא זו אף זו, מועמדים לעבודה מעריכים שקיפות כלפיהם ויודעים להכיר בה.

לסיכום,

זה לא סוד שתהליך קליטת העובדים יכול ועלול להיות סיזיפי. הוסיפו לכך את האלמנטים הכלכליים אשר עומדים מאחוריו כגון שעות עבודה בראיון מועמדים וכן העדר תפוקה בגין תפקידים לא מאוישים. יתרה מכך, כאשר התפקיד נחוץ לעסק במידה רבה, מעסיקים אשר לא יציגו מראש מודעת דרושים מנוסחת היטב יימצאו עצמם מגייסים בלית ברירה עובד ברגע האחרון. מנגד, מעסיקים אשר ישקיעו זמן ומחשבה בניסוח מודעת דרושים אטרקטיבית ואיכותית, יחסכו זמן, כסף, טרחה וכן – גם "כאב ראש". בבואכם לנסח משרת דרושים נתחו היטב את הנוסח המדובר ואל תחששו גם להתייעץ. זאת ועוד, במידה שמודעת הדרושים איננה "מספקת את הסחורה", אל תחששו לשנותה מעת לעת עד להגעה לנוסח הסופי הטוב ביותר מבחינתכם.